یا حق

«فراخوان ترویج محصولات پویانمایی در شبکه پویا»

به استحضار استودیوهای انیمیشن می‌رساند، تفاهم سه جانبه بین دبیرخانه کتاب فناوری‌های صنعت انیمیشن ایران، دبیرخانه شرکت‌های خلاق و طرح و برنامه شبکه پویا، جهت ترویج و معرفی محصولات پویانمایی ایرانی در شبکه پویا منعقد شده است.

محور اصلی برنامه تلویزیونی یاد شده مهارت‌های مورد نیاز کودکان ۶ تا ۱۲ سال (پیش دبستان و دبستان) است که روزهای پنج‌شنبه و جمعه بصورت برنامه‌ای ضبط شده با آیتم‌های متنوع به مدت ۲۲ دقیقه تولید و پخش خواهد شد.

در هر قسمت یک اثر پویانمایی مرتبط با مهارتِ آن قسمت، معرفی شده و آیتمی به مدت ۳ تا ۴ دقیقه به معرفی هر اثر پویانمایی اختصاص داده خواده شد. این آیتم، علاوه بر برنامه ترکیبیِ پنج شنبه و جمعه، در ایام هفته نیز بصورت مستقل به نمایش گذاشته می‌شود. به دلیل شناور بودن کنداکتور شبکه پویا، تعداد نوبت پخشِ هفتگی دقیقا مشخص نیست و بین ۱۰ تا ۳۰ نوبت تا سه ماه بعد از پخش برنامه اصلی، می‌تواند صورت پذیرد.

شکل و فرم برنامه ترویجی:

این برنامه تلویزیونی با عنوان برنامه “چی‌چی” شناخته می‌شود که از شبکه پویا پخش می‌گردد. محتوای این برنامه به گونه‌ای است که مبتنی بر سناریوی جذاب و سرگرم‌کننده، تاثیرات مشاهده آثار پویانمایی بر کودکان مورد توجه قرار می‌گیرد و در همین ارتباط پیام‌های لازم به والدین کودکان نیز ارائه می‌شود.

بنابراین در این برنامه تاثیرگذاری مشاهده آثار پویانمایی، ترویج شده و به صورت غیرمستقیم، تبلیغ نام اثر و نام استودیوی تولیدکننده پویانمایی نیز انجام می‌پذیرد. بنابراین در برنامه چی‌چی، به صورت مستقیم آثار پویانمایی تبلیغ نمی‌شود، بلکه اثربخشی مشاهده آثار پویانمایی بر مهارت‌های کودکان مورد توجه قرار می‌گیرد.

شرایط پذیرش آثار پویانمایی در این برنامه:

  • کاملا ساخت ایران باشد.
  • حتما لازم است عنوان اثر به صورت فارسی باشد.
  • مرتبط با گروه سنی شبکه پویا باشد (زیر ۱۲ سال).
  • آثار انیمیشنی که در ارتقای مهارت‌های کودکان نقش پررنگ تری دارند، در اولویت هستند.

نکته۱: در نهایت، مصحولات پویانمایی در اتاق فکر این برنامه که شامل نمایندگانِ دبیرخانه کتاب فناوری و دبیرخانه برنامه خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حضور دارد، بررسی و نهایی خواهد شد.

هزینه ساخت برنامه ترویجی:

پخش آیتم ترویجی و به قولی هزینه آنتن جهت حمایت از تولید ملی رایگان است، ولی هزینه تولید برنامه ترویجی با مشارکت استودیوهای انیمیشن صورت خواهد پذیرفت. به همین دلیل، هزینه برآوردی تولید هر آیتم حدودا ۵ میلیون تومان می باشد که تخفیفات ویژه ای برای اعضای کتاب فناوری‌های صنعت انیمیشن ایران در نظر گرفته شده است:

  • ۵۰ % تخفیف برای اعضای کتاب فناوری‌های صنعت انیمیشن ایران: ۲٫۵ میلیون تومان
  • ۷۵ % تخفیف برای شرکت‌های خلاق عضو کتاب فناوری‌های صنعت انیمیشن ایران: ۱٫۲۵ تومان

اولویت حضور در برنامه، اعضای کتاب فناوری‌های صنعت انیمیشن ایران خواهند بود. در صورت عدم تکمیلِ نیاز برنامه، شرکت‌های خلاقِ غیر عضو کتاب فناوری و بعدتر سایر استودیوهای تولید کننده انیمیشن که در این دو گروه قرار ندارند، پس از عضویت در کتاب فناوری‌های صنعت انیمیشن ایران، در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

دبیرخانه شرکت های خلاق ۲۵ درصد از هزینه کل ساخت برنامه را برای شرکت های خلاق به عهده گرفته است.

نحوه پذیرش محصولات پویانمایی ایرانی:

هر یک از تولیدکنندگان انیمیشن که مایل به استفاده از این ظرفیت می‌باشد، نام آثار پویانمایی خود را همراه با فرم تکمیل شده اطلاعات برند و استودیوی انیمیشن، به ایمیل دبیرخانه کتاب فناوری‌های صنعت انیمیشن ایران ارسال می‌نماید.

پس از بررسیِ اطلاعات ارسالی و تطابق آنها با شرایط یاد شده،‌ محصول پویانمایی از طرف اتاق فکر و ارزیابی برنامه، مورد بررسی و تایید نهایی قرار می‌گیرد. آثار پویانمایی تائید شده، به تولیدکننده پویانمایی جهت پرداخت هزینه تولید برنامه ترویجی، اطلاع داده می‌شود. پس از پرداخت هزینه تولید توسط استودیو، فرآیند تولید برنامه ترویجی آغاز می‌گردد.

نماینده دبیرخانه کتاب فناوری‌های صنعت انیمیشن ایران، در جریان فرآیندهای تولید محتوا و ساخت برنامه بصورت مرتب قرار می‌گیرد ولی باید توجه کرد که استانداردها و کیفیت ساخت برنامه تحت اختیارات صدا و سیما و تهیه‌کننده مورد تایید آنها است، از این نظر، دبیرخانه کتاب فناوری با اهتمام تمام در نظارت بر کیفیت ساخت برنامه ترویجی، قاعدتا نمی تواند در این زمینه ضمانت خاصی را به متقاضیان بدهد.